تسمه دینام
تسمه دینام که با نامهای تسمه کولر و تسمه هیدرولیک هم شناخته میشود، مجموعهای از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفتکن است که سیستمهای تهویهمطبوع، آلترناتور (دینام) و سیستم هیدرولیک فرمان برای کار کردن به آن نیاز دارند و نیروی مورد نیاز خود را از این تسمه تأمین میکنند. در برخی خودروها حتی واتر پمپ متعلق به سیستم خنککنندهی پیشرانه نیز توان خود را از تسمه دینام میگیرد. بنابراین تسمه دینام یک عضو حیاتی و مهم در خودرو محسوب میشود. زمانیکه پیشرانه روشن میشود، تسمه دینام توسط میللنگ به چرخش درآمده و این چرخش را به قسمتهای مورد نیاز نیز انتقال میدهد. بدون وجود تسمه دینام یا در صورت آسیب دیدن آن ممکن است موتور خودرو حتی نتواند کار کند.
به عنوان یک قاعدهی کلی، تسمه دینام معمولا بیش از 5 سال یا 80 هزار کیلومتر دوام نمیآورد و باید آن را تعویض کرد. در برخی خودروها تسمه دینام تا 120 هزار کیلومتر را هم بدون مشکل کار میکند؛ اما برای دانستن زمان دقیق تعویض باید به دفترچه راهنمای هر خودرو رجوع کرد. تسمه دینام با گذشت زمان به دلیل اینکه تحت فشار و حرارت زیادی قرار دارد، کارایی خود را از دست میدهد و مستعد پاره شدن میشود. اگر مشکوک شدهاید که تسمه دینام خودرویتان دچار مشکل است باید بهدنبال علائم زیر در خودروی خود باشید.
صدای جیر جیر از جلوی خودرو
اگر صدای جیر جیر از جلوی خودرو شنید شود، به احتمال زیاد وقت تعویض تسمه دینام است. این صدا بر اثر ساییده شدن تسمه روی پولی ایجاد میشود. تنها راه بر طرف کردن این صدا نشان دادن خودرو به یک مکانیک خواهد بود تا خودرو را عیبیابی کرده و تسمه را در صورت نیاز تعویض کند.
از کار افتادن هیدرولیک فرمان و کولر خودرو
از آنجایی که تسمه دینام توان مورد نیاز کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان را تأمین میکند، پاره شدن آن باعث از کار افتادن این سیستمها خواهد شد. پارگی تسمه دینام را از سفت شدن فرمان و کار نکردن کولر میتوان متوجه شد. باید توجه داشت که در صورت از کار افتادن سیستم هیدرولیک فرمان، فرمان خودرو بسیار سفت شده و کنترل خودرو خیلی سخت میشود و این از نظر ایمنی بسیار خطرناک خواهد بود. به همین خاطر ارزش دارد که همیشه سرویس تسمه دینام را به موقع انجام داد.
اگر در خودرویی واتر پمپ نیز توسط تسمه دینام چرخانده شود، با پاره شدن تسمه واتر پمپ از کار خواهد افتاد؛ بدین ترتیب دمای موتور افزایش مییابد. اگر راننده افزایش غیر عادی دمای موتور را مشاهده کند باید فورا تسمه دینام را بررسی کند و سپس خودرو را به یک مکانیک نشان دهد. استفاده از خودرو درحالیکه موتور بیش از حد گرم شده باشد، میتواند آسیب بسیار جدی بهبار آورد و تعمیرات آن نیز بسیار پر هزینه خواهد بود.
اگر از زیر درب موتور صدای ضربه می شنوید، احتمالاً مربوط به صدای برخورد تسمه تایمینگ که شل شده با پوشش پلاستیکی روی آن است. برای بررسی کشش و تصمیم گیری در مورد شل بودن تسمه تایم به مکانیک خود مراجعه کنید. در همه خودروها راه های مختلفی برای تنظیم کشش تسمه تایمینگ وجود دارد. بعضی از خودروها دارای مکانیزم خود تنظیم هستند و در برخی دیگر خودروها این کار بایستی به صورت دستی انجام شود. تسمه تایم اکثر خودروها در کیلومتر 80 هزار و یا هر 5 سال یکبار می بایست تعویض شود. البته ممکن است بنا به مدل خودرو این عدد متفاوت باشد که با مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرو میتوان از این عدد مطلع شد .فراموش نکنید مسافت ذکر شده برای به طور مثال 80 هزار کیلومتر بعدی نیز صدق می کند. (160 هزار، 240 هزار و…)
برای برخی خودروهای داخلی هر 60 هزار (پژو 405) یا 65 هزار کیلومتر (به طور مثال پژو 206 با موتور TU5 و سایر خودروهای با پیشرانه مشابه و کیا ریو) توصیه می شود. البته توصیه می کنیم با توجه به کیفیت پایین برخی قطعات کمی زودتر از کیلومتر مشخص شده (50 و یا 60 هزار کیلومتر) نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنید.
منبع : اتو حیدری
reference : http://autoheydari.ir/blog/