نحوه چک کردن آب خودرو - مدیران خودرو

نحوه چک کردن آب خودرو

 

می‌توان رادیاتور را قلب سیستم خنک کننده خودرو دانست. این سیستم آب رادیاتور یا مایع خنک کننده را به اطراف سر سیلندر‌ها و سوپاپ‌های موتور هدایت می‌کند تا گرمای آنها گرفته شده و توسط فن‌های خنک کننده دفع شود. وظیفه رادیاتور خنک کردن موتور است و اگر رادیاتور وجود نداشته باشد، امکان بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور و از کار افتادن آن وجود دارد. طبق گزارش مدیران خودرو برای آن که رادیاتور به درستی کار کند، به آب و مایع خنک کننده (ضد یخ) نیاز دارد. بنابراین باید در فواصل زمانی معین آب رادیاتور را چک کرده و مایع خنک کننده به آن اضافه کنید تا همیشه آب رادیاتور به میزان کافی باشد. با اتو حیدری همراه باشید تا در ادامه به آموزش و نحوه چک کردن آن بپردازیم.



بخش اول : چک کردن آب رادیاتور

وسایل لازم:

·         دستکش

·         حوله یا یک تکه پارچه

 

 

اطمینان حاصل کنید که موتور خنک باشد

 پیش از چک کردن آب رادیاتور، باید موتور را خاموش کرده و منتظر بمانید تا دمای رادیاتور تا حدی پایین بیاید که بتوانید به راحتی به آن دست بزنید. توجه داشته باشید که قبل از اینکه درب رایاتور را باز کنید، باید موتور خنک بوده و دمای بسیار پایینی داشته باشد.

نکته:  با دست زدن به درب کاپوت می توانید متوجه شوید که آیا موتور به اندازه کافی خنک شده است یا نه. اگر موتور را به تازگی خاموش کرده‌اید و درب کاپوت هنوز داغ است، باید حدودا نیم ساعت منتظر بمانید تا موتور خنک شود. البته در مناطق سرد، موتور در عرض چند دقیقه خنک خواهد شد.

 

درب کاپوت را باز کنید

 پس از اینکه موتور به خوبی خنک شد، درب کاپوت را از داخل خودرو باز کرده و ضامن قفل کاپوت را بکشید. سپس درب کاپوت را کاملا باز کنید و آن را بوسیله میله نگهدارنده درب موتور ثابت کنید.

 

مکان درب رادیاتور را پیدا کنید

درب رادیاتور یک درب تحت فشار است که در قسمت بالای رادیاتور و بخش جلویی موتور قرار دارد.

نکته:  در اکثر خودروهای جدید مانند MVM و CHERY درب رادیاتور با برچسب مشخص شده و معمولا نسبت به درب‌های دیگرِ موجود در موتور بیضی شکل است. اگر درب رادیاتور خودروی شما با برچسب مشخص نشده است، می توانید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا مکان آن را پیدا کنید.

 

درب رادیاتور را باز کنید

 یک حوله و یا یک تکه پارچه را دور درب رادیاتور بپیچید و درب را باز کرده و آن را از روی رادیاتور بردارید.

هشدار : اگر درب رادیاتور داغ است، از باز کردنِ آن خودداری کنید. این سیستم تحت فشار کار می کند و اگر درب رادیاتور را هنگامیکه موتور هنوز داغ است باز کنید، این فشار می تواند باعث ایجاد سوختگی شدید شود.

نکته : در حالیکه درب رادیاتور را می چرخانید، آن را به سمت پایین نیز فشار دهید تا راحت تر باز شود.

 

سطح مایع داخل رادیاتور را چک کنید

 منبع انبساط رادیاتور از جنس شفاف بوده و روی آن درجه بندی‌هایی برای تعیین سطح مایع رادیاتور وجود خواهد داشت. میتوانید از روی این علامت ها میزان مایع خنک کننده موجود در رادیاتور را تشخیص دهید. این مایع از آب مقطر و مایع خنک کننده تشکیل شده است.

 

بخش دوم : اضافه کردنِ آب رادیاتور

وسایل لازم:

·         مایع خنک کننده

·         آب مقطر

·         قیف

·         دستکش

توجه داشته باشید که برای آگاهی از مشخصات مایع خنک کننده‌ای که باید مورد استفاده قرار دهید، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

منبع انبساط را پیدا کنید

پیش از این که مایعی به رادیاتور اضافه کنید، منبع انبساط را که در کنار رادیاتور قرار گرفته پیدا کنید. اگر آب رادیاتور سر ریز شود، آب اضافه ای که از آن بیرون می زند در این مخزن کوچک که در کنار رادیاتور واقع شده جمع می شود.

نکته : در بیشتر موارد برای منبع انبساط قابلیتی در نظر گرفته می شود تا بتوان مایع خنک کننده جمع شده در آن را به سیستم خنک کننده خودرو بازگرداند، بنابراین بهتر است به جای اینکه آب رادیاتور را مستقیما به خودِ رادیاتور اضافه کنید، آن را داخل منبع انبساط بریزید. با این روش مایعی که اضافه می کنید در صورت وجود فضای خالی وارد سیستم خنک کننده خودرو شده و سر ریز نخواهد شد.

 

نکته:  توجه داشته باشید که اگر سطح آب رادیاتور پایین بوده و منبع انبساط هم پُر باشد، احتمال خراب بودنِ درب رادیاتور و سیستم سر ریز شدن وجود دارد که در اینصورت باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا نگاهی به سیستم خنک کننده خودروی شما بیاندازد.

 

مایع خنک کننده را با آب مقطر مخلوط کنید

برای اینکه آب رادیاتور خودروی شما ترکیب درستی داشته باشد، مایع خنک کننده و آب مقطر را با نسبت 50-50 مخلوط کنید. برای این کار می توانید از یک بطری خالی آب رادیاتور استفاده کنید: ابتدا نیمی از بطری را با آب مقطر پر کرده و سپس فضای خالی باقیمانده بطری را با مایع رادیاتور پر کنید.

نکته : توجه داشته باشید که می توانید تا 70 درصد مایع خنک کننده و 30 درصد آب مقطر نیز برای ساختن ترکیبِ آب رادیاتور استفاده کنید، اما در بیشتر مواقع نسبت نصف-نصف کارایی بیشتری دارد.

 

آب رادیاتور را داخل سیستم خنک کننده خودرو بریزید

اگر منبع انبساط وجود دارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را داخل آن بریزید. اگر خودروی شما منبع انبساط ندارد و یا اگر منبع انبساط قابلیت بازگرداندنِ مایع درونش به سیستم خنک کننده خودرو را ندارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را مستقیما داخل خودِ رادیاتور بریزید، فقط دقت کنید که سطح مایع از خطی که نشان دهنده پُر بودن است بالاتر نرود.

هشدار : فراموش نکنید که پس از اضافه کردنِ مایع خنک کننده تازه به رادیاتور و پیش از روشن کردن موتور، درب رادیاتور را ببندید.

موتور خودرو را روشن کنید

 دقت کنید که آیا صدایی غیر عادی به گوش می رسد یا خیر. علاوه بر این، عملکرد فن های رادیاتور را نیز چک کنید. اگر صدای دنگ دنگ، جرنگ جرنگ یا فرفر به گوش می رسد، ممکن است فنِ خنک کننده دچار اشکال شده باشد که در اینصورت در کارکرد سیستم خنک کننده خودرو اختلال ایجاد خواهد شد.

اطمینان حاصل کنید که نشتی در سیستم خنک کننده وجود ندارد

 چک کنید که لوله ها و شلنگ هایی که مایع خنک کننده در آنها جریان دارد نشتی و یا پیچ خوردگی نداشته باشند. اگر از قبل نشتی در سیستم وجود داشته، با اضافه کردنِ مایع تازه ممکن است بتوانید این نشتی را راحت تر تشخیص دهید.

اگر می خواهید سیستم انتقال قدرت خودروی شما برای مدت زمانِ طولانی عملکردی مناسب داشته و سالم بماند، طبق گزارش نمایندگی مدیران خوردو باید بدانید که وجود آب رادیاتور به میزان کافی در سیستم خنک کننده خودرو تاثیر بسیار زیادی در این موضوع دارد. همانطور که می دانید، اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند، امکان دارد دمای موتور بیش از حد بالا رفته و آسیب ببیند.

نکته : اگر مشاهده کردید که حتی پس از اضافه کردنِ مایع تازه به سیستم، سطح مایع خنک کننده پایین رفته است، احتمال دارد جایی در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد که توسط شما قابل تشخیص نباشد. در این صورت باید به یک مکانیک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا سیستم خنک کننده خودروی شما را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشتی آن را برطرف کند.

مواقعی که در هوای گرم رانندگی می کنید و یا چیزی را یدک می کشید، حواستان به مشکلات مربوط به سیستم خنک کننده باشد. همچنین مواقعی که برای مدت طولانی در مسیر سربالایی رانندگی می‌کنید، زمانی که تعداد سرنشینان خودرو زیاد بوده و یا وزن بار موجود در خودرو زیاد باشد، احتمال بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور وجود دارد.

نتیجه گیری

چک کردن آب خوردو یک مقوله بسیار مهم می‌باشد و حتما باید چک شود. بنابراین باید در فواصل زمانی معین آب رادیاتور را چک کرده و مایع خنک کننده به آن اضافه کنید. اتو حیدری از شما برای مطالعه این مقاله سپاس گذار است.


منبع : اتو حیدری


  : https://autoheydari.ir/blog/ reference


علل استارت نخوردن خودرو- مدیران خودرو

علل استارت نخوردن خودرو


به گزارش اتو حیدری استارت نخوردن خودرو یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای اکثر رانندگان پیش می‌آید. اگر ماشین شما استارت نخورد ، علت های زیادی وجود دارد اما بهتر است برای تصمیم درست از ساده ترین علت ها شروع کنید تا زمان را بیهوده از دست ندهید. با اتو حیدری همراه باشید، تا بیشتر در مورد مشکل استارت نخوردن خودرو صحبت کنیم.


اگر مشکل از استارتر یا اتصالات پشت استارتر باشد هنگام استارت، چراغ های آمپر خاموش یا ضعیف نمی شوند، و فقط صدای تق شنیده می شود .در بیشتر موارد علت استارت نخوردن،خرابی باتری است که با تعویض باتری ماشین این مشکل حل می‌گردد .اگر باتری، استارتر و سیم کشی ماشین همگی سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است. اگر می‌خواهید بدانید علت استارت نخوردن ماشین موتور ماشین هست یا نه؟ دنده را در وضعیت 5 قرار دهید و آن را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، موتور شما قفل شده است. این روش فقط برای گیربکس دنده‌ای کاربرد دارد نه اتومات .گیربکس‌های اتوماتیک به گونه‌ای هستند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیتR ، یا D  باشد، موتور استارت نمی‌خورد. در صورت خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نمی‌شود و خودرو استارت نمی‌خورد.

علت‌های قفل شدن موتور

طبق تحقیقات مدیران خودرو علت قفل شدن موتور به سه عامل بستگی دارد.

شکستگی و چسبیدگی یاتاقانها و یا تاقانهای شاطون‌ها

جمع شدن آب زیاد سر پیستون‌ها و محفظه احتراق، که به علت سوختن واشر سر سیلندر است.

شکستن استارت یا دنده استارت، و افتادن قطعات شکسته لابلای دنده فلایویل


کثیفی فیلتر سوخت

اگر فیلتر سوخت مسدود باشد، بنزین به موتور نمی‌رسد. و این باعث می‌شود ماشین نتواند سوخت مورد نیازش را دریافت کند. فیلترهای سوخت باید هر 15-20 هزار کیلومتر عوض شوند. پس حواستان به تعویض فیلتر سوخت باشد. امروزه به خاطر استفاده از اتانول در بنزین، بسیار کمتر از گذشته شاهد یخ زدگی بنزین در روزهای خیلی سرد زمستان هستیم ولی با این وجود رطوبت هوا می تواند وارد باک خودرو شده و در اثر سرمای محیط به مایع تبدیل شود و بواسطه پمپ بنزین وارد لوله های انتقال سوخت شده و با کاهش دما منجمد شده و باعث مسدود شدن سیستم انتقال سوخت شود. از این رو در فصل سرما و به ویژه در مناطق سردسیر باک بنزین را همیشه پر یا حداقل نیمه پر نگه دارید.

 

 باتری خودرو

خالی کردن باتری رایج ترین علت برای استارت نخوردن خودرو می باشد. باتری ماشین به دلایل زیادی دچار این معضل می شود؛ ممکن است شما یکی از چراغ‌های خودرو را برای تمام شب روشن گذاشته باشید یا یکی از سیم‌ها دچار اتصالی شده و باتری را خالی کرده باشد یا حتی ممکن است بخار آب حاصل از کارکرد پیشرانه موجب زنگ زدگی سرباتری‌ها شده و جریان الکتریسیته را مختل کرده باشد.

اگر خود باتری مشکل اصلی باشد در صورت ضعیف بودن باتری در هنگام استارت زدن صدای ضعیف استارتر را خواهید شنید که باتری نمی‌تواند جریان برق کافی برای روشن کردن خودرو را در اختیار آن قرار دهد؛ در این وضعیت اگر به عمل استارت زدن ادامه دهید بعد از مدت کوتاهی صدا ضعیف و ضعیف‌تر شده و در آخر به هنگام استارت زدن هیچ صدایی از داخل پیشرانه نخواهید شنید و حتی صفحه کیلومتر هم خاموش خواهد شد.

در این زمان می توانید با استفاده از کابل مخصوص که توانایی انتقال شدت جریان 60 تا 80 آمپر را داشته باشد عمل باتری به باتری را انجام دهید، اگر با این کار خودرو روشن شد، پس مطمئناً می توان گفت باتری شما خالی کرده است، در این صورت اتصالات سر باتری را تمیز کرده و باتری را تعویض کنید. همانطور که اشاره شد ممکن است به دلایلی سرباتری‌ها سولفاته یا دچار زنگ زدگی شوند، در چنین وضعیتی می‌توانید با سولفات مس که ماده‌ای سبز یا فیروزه‌ای رنگ است اتصالات باتری را تمیز نمایید.

سیستم امنیتی خودرو

نهایتا بروز مشکل یا به اصطلاح ارور (Error) در سیستم برقی خودرو که به دلایل بسیاری از جمله مشکلات امنیتی رخ می دهد می تواند موجب روشن نشدن خودرو شود. در چنین وضعیتی در بیشتر خودروها مانند MVM و CHERY، ایراد بر روی نمایشگر روبروی راننده نشان داده می شود و اغلب در این موارد باید حداکثر تا 20 دقیقه صبر نمایید تا سیستم امنیتی مجددا اجازه استارت زدن به شما بدهد. خودروهای دارای قابلیت روشن شدن از راه دور یا دارای سیستم تشخیص هویت بیشتر مستعد چنین مشکلات امنیتی هستند.


نتیجه گیری

 طبق گزارش و تحقیقات انجام شده توسط مدیران خودرو استارت نخوردن خودرو یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که رانندگان باهاش مواجهه می‌شوند. که ما در این مقال سعی کردیم شما را با حل این مشکل آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله مناسب‌ترین روش را برای تشخیص استارت نخوردن خودرو خود انتخاب کنید. اتو حیدری از شما برای مطالعه این مقاله سپاس گذار است.


منبع : https://autoheydari.ir/


reference : https://autoheydari.ir/blog/

دیسک و صفحه چیست؟ - مدیران خودرو

دیسک و صفحه چیست؟


به گزارش نمایندگی حیدری، اکثر افراد هر روز از خودروی شخصی خود برای رفت و آمد استفاده می کنند و برخی دیگر نیز مدام در حال مسافرت هستند، با این تفاسیر صفحه کلاچ خودرو جزء قطعاتی محسوب می شود که پیوسته درگیراست و با هر بار فشار پدال چندین قطعه در خودرو برای انتقال نیرو به چرخ ها درگیر می شود که با توجه به فعالیت زیاد این قطعه بهتر است سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت 50 الی 60 هزار کیلومتر بسته به نوع رانندگی  تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود.


 

دیسک و صفحه چه زمانی باید تعویض شود؟

یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما خودرو را در دنده یک گذاشته ایم و کلاچ را رها می‌کنیم، اگر موتور و اتاق خودرو به لرزه افتد یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است. شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری بروید و از وی بخواهید تا صفحه کلاچ شما را تست کند خب وی دوری با خودرو می‌زند و به شما می‌گوید ، آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که تعمیرکار چگونه متوجه زمان تعویض دیسک و صفحه می شود؟ زمانی که اتومبیل در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم، اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است.



اما اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی! اگر در سر بالایی نیمه شدید، نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین بسیار مشهود باشد، نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که پشت فرمان متوجه شوید، اتومبیلتان بیش از حد معمول گاز می‌خورد اما حرکت و شتاب خوبی ندارد! خب درست است، باید دست به جیب شوید! گاه پیش می‌آید که دنده‌های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد. این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

صفحه کلاچ


این وسیله سبب به حرکت درامدن سایر قسمت های کلاچ می باشد صفحه کلاچ شامل رویه های اصطکاکی (لنت های صفحه کلاچ ) است که به یک صفحه فولادی پرچ شده اند صفحه فولادی حرکت دورانی را توسط فنرهای پیچشی به صفحه داخلی منتقل می کند صفحه داخلی با محور خروجی از موتور که محور ابتدایی دستگاه انتقال حرکت است درگیر است رویه های اصطکاکی بین دو عضو محرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار در اثر نیروی وارد از فنرهای بین روپوش و صفحه فشار کاملا تحت فشار قرار می گیرد.


 

حذف ارتعاش میل لنگ

به علت فاصله زمانی موجود بین ضربات قدرت منطقه میل لنگ گاهی در میل لنگ ارتعاش های پیچشی شدید به وجود می اید اگر این ارتعاش ها به بدنه منتقل کننده نیرو منتقل شود صدای شدیدی تولید شده و دنده نیز به زودی سائیده می شود برای جلوگیری از این وضع بعضی انواع طرح های حذف کننده ارتعاش لازم است کلاچ بهترین جای تعبیه این طرح هاست این طرح معمولا شامل فنرهای لوله های و واشرهای اصطکاکی تعبیه شده و در صفحه کلاچ می باشد بنابراین در هنگامی که میل لنگ به طور پیچشی ارتعاش دارد حرکت نسبی بین رویه های اصطکاکی و تیغه محوری به وسیله فنرهای لوله ای امکان پذیر است و نیروی ارتعاشی به وسیله واشر اصطکاکی حذف می شود



معایب سیستم کلاچ

لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ

به علت خسته شدن و از فنریت افتادن توپی صفحه کلاچ نیروی وارد به صفحه کلاچ خنثی شده و درنتیجه هنگام حرکت اتومبیل دچار لرزش می شود معیوب بودن فنرهای صفحه فشار دهنده دیسک هم همین عیب را دارد برای رفع این عیب باید صفحه کلاچ به طور کامل تعویض شود


 

بکسواد کلاچ

به علت تمام شدن لنت صفحه کلاچ یا چرب شدن لنت کلاچ بکسواد کرده و در نتیجه نیروی موتوربه یکدیگر به طور کامل منتقل نمی شود برای رفع عیب باید اقدام به تعویض لنت و رفع چربی روی لنت کرد

نکته : عواملی که باعث چرب شدن لنت می شود معیوب شدن کاسه نمد جلو گیربکس و انتهای میل لنگ است


منبع : اتو حیدری

reference : https://autoheydari.ir/blog/

جعبه دنده‌های CVT - اتو حیدری

جعبه دنده‌های CVT

CVT یا Continuously Variable Transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است. اولین CVT در سال 1986 به ثبت رسید. تکنولوژی این نوع گیربکس در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است تا آنجا که امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال‌موتورز، آئودی، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در خودروهای جدید خود استفاده کرده‌اند و برنامه تحقیقات گسترده‌ای را هم برای بهبود بازده این نوع گیربکس در دستور کار دارند.

هنگامی که در یک خودرو و در شرایط عادی راننده اقدام به تعویض دنده می‌کند این عمل در گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازه‌ها و تعداد دندانه‌های متفاوتی می‌شود. درگیر شدن این چرخ دند‌ه‌های متفاوت سبب بوجود آمدن ضریب دنده‌های گوناگون (متناسب با تعداد دندانه‌ها و قطر چرخ دنده) می‌شود و گشتاور و دور بر اساس این ضریب دنده از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

این نحوه درگیری چرخ دنده‌ها در جعبه دنده‌های دستی کاربرد دارد که در نمونه‌های اتوماتیک این نسبت دنده‌ها بوسیله درگیر شدن چرخ دنده‌های خورشیدی و سیاره‌ای و قفسه نگهدارنده و چرخ دنده رینگی ایجاد می‌شود اما در جعبه دنده‌های CVT خبری از این چرخ دنده‌های خورشیدی و سیاره‌ای و ... نیست بلکه تکنولوژی و فرآیند نوینی در حال رخ دادن در زیر پوسته این سیستم‌های انتقال قدرت است.

مزایا


مزایای اقتصادی

 از نظر مصرف سوخت میتوان گیربکسهای CVT را نسبت به انواع رایج جعبهدندهها مقرون به صرفهتر دانست . حین حرکت در بزرگراهها و جادههای بین شهری، عقربه دور موتور در خودروهای مجهز به گیربکس ضریب متغیر پیوسته معمولا در پایینترین سطح ممکن نگه داشته می‌شود که این مورد از منظر مصرف سوخت بسیار سودمند است.

انتقال بهینه نیرو

 با گیربکس CVT خودروی شما همواره در دنده صحیح قرار دارد؛ برخلاف جعبه دندههای اتوماتیک معمولی و یا حتی گیربکسهای دستی، سی وی تیها برنامه ریزی شدهاند تا سرعت و قدرت پیشرانه را درست متناسب با همدیگر نگاه دارند.

ساختمان سادهتر

تعداد اجزای به کار رفته در گیربکس CVT نسبت به جعبه دندههای معمولی کمتر است. بجای استفاده از یک سری از چرخ دندههای مختلف، دو پولی و یک تسمه در این نوع جعبه دنده وظیفه اصلی انتقال نیرو را انجام میدهند .بدین ترتیب با جابجایی پولیها ضرایب دنده هم تغییر میکنند. سادهتر بودن ساختمان مکانیکی به معنای تمایل کمتر به خراب شدن نیز هست.

وزن کمتر

به دلیل سادهتر بودن اجزای جعبه دنده، معمولا گیربکس CVT سبکتر و جمع و جورتر از گیربکسهای اتوماتیک متعارف است. حداقل مزیت این امر کاهش مصرف سوخت خودرو به دلیل وزن خالص کمتر آن است.

تعویض نرمتر دندهها

برخلاف گیربکس‌های دستی و اتوماتیک متعارف، به دلیل آنکه سی وی تیها هیچ چرخ دندهای ندارند، بنابراین تعویض ضرایب دنده از صفر تا صد به صورت کاملا یکنواخت و به نرمی انجام میگیرد.


معایب


 

گاهی اوقات به نظر می‌آید که درست کار نمیکنند

 

برخی از انواع گیربکس CVT طوری برنامهریزی شدهاند که راننده گمان میکند گویا به درستی کار نمیکنند. فقدان هرگونه تعویض دندهی مرحله به مرحله در این نوع جعبه دندهها باعث می‌شود راننده نسبت به صحت عملکرد آنها دچار سوء تفاهم شود و گمان کند که جعبه دنده مشکل پیدا کرده است


عملکرد پر سر و صدا

 

برخی راننده ها نسبت به هنگ کردن جعبه دنده‌های سی وی تی در دور موتورهای بالا شکایت دارند. این عمل با افزایش بیش از حد دور موتور همراه شده و سر و صدای ناخواسته زیادی را ایجاد میکند. این حالت متاسفانه جزو ویژگی های ذاتی گیربکسهای CVT به شمار میرود.


عملکرد غیر مهیج

سخت است در برابر این جمله یعنی: «سی وی تیها اصلا مهیج نیستند» بتوان جبهه گرفت. به طور حتم گیربکسهای سی وی تی مفید و کارا هستند اما تُستر روی کابینت آشپزخانه نیز جزو وسایل مفید است و صرفا به خاطر سودمند بودنش نمیتواند مهیج هم باشد. بنابراین هیچ آواز حماسی در مدح گیربکس سی وی تی از دهانها بیرون نخواهد آمد.


قابلیت به کارگیری محدود

حتما شما هم می‌دانید که گیربکسهای CVT بیشتر در خودروهای خانوادگی و اقتصادی کاربرد دارند تا انواع عملکرد بالا و اسپرت. این گیربکسها توانایی انتقال گشتاورهای بسیار بالا را ندارند و بنابراین هنوز نمی‌توان به طور گسترده و در هر خودرویی از آنها بهره برد.


تعمیرات نسبتا پر هزینه

هزینههای جاری نگهداری از یک گیربکس CVT معمولا کم است اما وقتی نیاز به یک تعمیر واقعی پیدا کند، به دلیل لوازم یدکی گران قیمت، هزینه تعمیرات بالاتری نیز خواهد داشت. همچنین یافتن تعمیرکار ماهر این گیربکسها نیز اصلا ساده نیست.

آموزش چک کردن باتری خودرو- مدیران خودرو

آموزش چک کردن باتری خودرو


 

با توجه به گزارش مدیران خودرو چیزی بدتر این نیست که هنگامی که قصد خروج از خانه دارید و می‌خواهید خودرو را استارت بزنید، خودرو روشن نشود. احتمال دارد که علت این موضوع خرابی استارترموتور، مشکل در اتصالات شمع یا موارد مشابهی باشد. اما یکی از رایج‌ترین علت‌های استارت نخوردن موتور، خرابی باتری محسوب می‌شود. برای جلوگیری از رخ دادن چنین موضوعی به طور ناگهانی، شما می‌توانید باتری خود را هر چند وقت یکبار تست کنید. ما در این مقاله با اتو حیدری همراه باشید به شما می‌گوییم که نحوه تست آن چگونه است.



وسایل لازم را فراهم کنید


تنها وسیله‌ای که برای تست باتری نیاز می‌شود، یک عدد مولتی‌متر است. مدل‌های ارزان قیمت مولتی‌مترها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی یا وبسایت‌های فروشگاهی خریداری کنید. در هنگام خرید احتمالا با نمونه‌های آنالوگ نیز روبرو می‌شوید که معمولا قیمت کمتری دارند. اتو حیدری پیشنهاد می‌کندکه با کمی هزینه بیش‌تر، یک نمونه دیجیتال را خریداری کنید.


باتری را پیدا کنید


قبول داریم که در بیش‌تر خودروها به خصوص تولیدات داخلی، پیدا کردن باتری کاری بسیار آسان است. اما بعضی از خودروسازان آن‌ها را در مکان‌هایی نامعمول مثل صندوق عقب، کف خودرو یا زیر صندلی‌های عقب قرار می‌دهند که کمی کار را سخت می‌کنند. اما خوشبختانه در بیش‌تر خودروها مانند نمایندگی چری و نمایندگی MVM این قطعه حیاتی در سمت راست یا چپ موتور قرار دارد. بعضی از خودروسازان باتری‌ها را در یک کاورهای پلاستیکی قرار می‌دهند که نحوه باز کردن این پوشش‌ را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. البته معمولا باز کردن این پوشش‌ها کار سختی نیست.



تست‌کردن باتری


در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است. اگر از مولتی‌متر دیجیتالی استفاده می‌کنید، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید. سپس کابل مشکی رنگ مولتی‌متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید. مقداری صبر کنید تا مولتی‌متر یک عدد ثابت را نشان دهد. اگر عددی بیش‌تر از 12.45 ولت‌ به دست آمده است، می‌توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی‌خورد، مشکل از جای دیگری است. اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت.


باتری شما سالم یا خراب است؟


باتری سالم شارژ می‌شود و شارژ را نگه می‌دارد و می‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند. باطری خراب شارژ نمی‌شود و شارژ را نگه نمی‌دارد و نمی‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند. باتری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود. طبق تحقیقات نمایندگی مدیران خودرو اکثر باتری‌های خودرو تنها ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند. بنابراین اگر عمر باتری خودروی شما ۴ سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی‌دارد و مدام شارژ آن خالی می‌شود یا به نظر می‌رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی‌چرخاند احتمالا به یک باتری نو نیاز دارید.



تست باتری ماشین با دستگاه تستر

 

باتری خودرو  را می‌توان به دو روش، روی ماشین و خارج از ماشین تست کرد.

 

روش اول: تست باتری بیرون از ماشین

 

ابتدا مانند قبل گیره‌ی قرمز را به قطب مثبت و گیره‌ی مشکی را به قطب منفی متصل می‌کنیم.

سپس دستگاه را روشن می‌کنیم.

از منوها گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید. حال ولتاژ دستگاه را مشاهده می‌کنید.

در حالت نرمال این عدد بسیار نزدیک به 12.6 ولت باید باشد.

 

روش دوم: تست باتری روی ماشین

 

ابتدا سوکت کوئل را از سمت اولیه آن یا رله‌ی دوبل را جدا می‌کنیم، تا درهنگام استارت زدن خودرو روشن نشود.

گیره‌های قرمز و مشکی را به ترتیب به قطب‌های مثبت و منفی متصل می‌کنیم.

دستگاه تستر را روشن کرده، وارد منو می‌شویم و گزینه‌های مربوط را انتخاب می‌کنیم. (چون با توجه به مدل‌های مختلف دستگاه ‌های تستر موجود برای تست باتری ماشین این گزینه ها متفاوت هستند، از نام بردن آن‌ها صرف نظر کردیم.)

از راننده یا نفر دومی بخواهید تا بخاری و نوربالای چراغ جلو را روشن کند.

حالا در دستگاه، گزینه تست باطری (باتری ) را انتخاب کنید.

از راننده یا نفر دوم بخواهید تا به مدت 15 ثانیه و بدون توقف سوئیچ ماشین را در وضعیت استارت نگه دارد.

بعد از این پانزده ثانیه نتیجه تست روی دستگاه تست باتری (باطری) نشان داده می‌شود. همچنین می‌توانید حداقل میزان ولتاژ باطری را نیز روی دستگاه مشاهده کنید.


 

احتیاط:

 

پیشنهاد اتو حیدری برای احتیاط و رعایت اصول چک کردن باتری این است که داخل باطری‌ های معمولی با خانه‌ های تَر با ترکیبی از آب و اسید سولفوریک پر می‌ شود. دست‌کش دست کنید و با احتیاط با باتری کار کنید تا از ریختن مایع اسیدی روی پوست یا لباس شما جلوگیری شود. اسید باتری می‌ تواند باعث سوختگی شدید شود. اگر اسید باطری روی پوست شما ریخت با آب فراوان آن را شستشو دهید و با استفاده از جوش شیرین اسید را خنثی کنید.

 

اتصالات بدنه معیوب

اگر یک دستگاه الکترونیکی سنجش باتری بتواند ظرفیت شدت جریان استارت سرد باتری را محاسبه کند می‌ توان از آن برای شناسایی اتصالات منفی بدنه معیوب نیز استفاده کرد.

ابتدا ظرفیت شدت جریان استارت سرد در محل قطب‌ های باطری آزمایش می‌ شود سپس دوباره همین آزمایش در یکی از نقاط اتصال بدنه منفی روی موتور یا مکان‌ های دیگر تکرار می‌ شود. اگر در رقم ظرفیت شدت جریان استارت سرد بین این دو آزمایش بیش از 25 درصد اختلاف وجود داشته باشد نشان‌دهنده وجود یک اتصال بدنه معیوب است.



نتیجه گیری


برای چک کردن باتری ماشین حتما به نکات گفته شده در مقاله دقت کنید و حتما رعایت اصول ایمنی انجام شود. اتو حیدری برای مطالعه این مقاله و وقت ارشمندتان سپاس گذار است.