فرض کنید یکی از دوستانتان سوالی در مورد بهترین رستورآنهای تهران از شما میپرسد. با اینکه تا به حال به چندین رستوران خوب رفتهاید اما اطلاعات کافی در این مورد ندارید. اولین کاری که میکنید چیست؟ این که دیگر جای سوال ندارد! عبارت مورد نظر خود را در گوگل تایپ کرده و با کلیک بر روی دکمه جستجو، لیست بهترین رستورآنها به همراه عکس، آدرس و نظرات مشتریان را در اختیار شما قرار میگیرد. با خود فکر میکنید که گوگل چقدر خوب منظور من را میفهمد!
آیا جستجوی گوگل همیشه اینقدر در درک معنا خوب بوده؟
اگر به یاد داشته باشید، در سالهایی نه چندان دور که الگوریتمهای گوگل هنوز تا این حد هوشمند نبودند، رسیدن به پاسخ سوال شما اصلاً به این سادگی نبود. به عنوان نمونه، ممکن بود که عبارت یا سوال خود را در گوگل جستجو کنید، اما اولین نتایجی که به شما نشان داده میشدند صفحات اسپم و نامرتبط باشند.
این سایتها با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه قصد گول زدن گوگل و کاربران را داشتند. وقتی اولین نتیجه گوگل را باز میکردید دهها یا حتی صدها پاپآپ تبلیغاتی آزاردهنده با روان شما بازی میکرد.
اما گوگل دست روی دست نگذاشت و با روشن کردن کارخانههای الگوریتم سازی خود، سایتهای اسپمری که در رتبههای برتر صفحات نتایج قرار داشتند را به کلی نیست و نابود کرد. اما چه الگوریتمی توانست به خوبی این حرکت پسندیده را از خود نشان دهد و تنها نتایجی را نشان دهد که کاربر واقعاً به آن نیاز دارد؟
همانطور که در ابتدای به آن اشاره شد، سرعت و در عین حال وجود دقت از مهمترین صفات بارز مرغ مگس خوار می باشد و از آنجایی که گوگل سعی بر آن داشت تا به الگوریتمی دست یابد که از طریق آن علاوه بر سرعت در هنگام جستجوی صفحات؛ با دقت، بهترین نتایجی را که مورد نظر کاربر می باشد بدست آورده و به کاربران ارائه دهد توانست الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کند.
روش این الگوریتم بدین صورت است که بر روی مفهوم عبارت جستجو شده کار می کند. بدین صورت که ابتدا برای کلمه مورد نظر مترادف پیدا کرده سپس از طریق آن به هدف جستجوی مخاطب دست پیدا خواهد کرد و بهترین نتایجی را که می تواند مخاطب را راضی نگه دارد به او ارائه می دهد.
بطور مثال شما در گوگل عنوان ” خرید موبایل” را تایپ می کنید. در این مرحله مرغ مگس خوار شروع به کار می کند و مترادف کلمات “خرید” و “موبایل” را جستجو می کند. برای خرید از کلمه “بازار” و برای موبایل از “گوشی تلفن همراه” استفاده می کند. سپس نتایجی را که به کاربر ارائه خواهد داد لینک صفحاتی است که در محتوای آن در مورد خرید و بازار تلفن همراه توضیحاتی ارائه داده شده است.
الگوریتم مرغ مگس خوار به تمام صاحبان وب سایت ها سیگنال داد که اهداف گوگل بیشتر بر روی افزایش درک و فهم قصد در پشت جستجوی کاربران است، و دیگر به پرس و جو ها به عنوان یک رشته ی کلمات کلیدی نگاه نمی کند بلکه به دنبال مضمونی است که در پشت کلمات وجود دارد.
بهترین استفاده ای که صاحبان وب سایت ها می توانند از این بروزرسانی گوگل بکنند این است که مطمئن شوند محتوای ان ها منعکس کننده ی یک زبان طبیعی باشد. می توانید الگوریتم مرغ مگس خوار را به عنوان پلی که شکاف بین اسپم و هرزنامه های قدیمی و سئوی مدرن که منعکس کننده ی زبان طبیعی برای خوانندگان را پر می کنند، فرض کنید
یکی از هدف های اصلی Hummingbird، ترجمه جستجوی معنایی از یک مفهوم به یک واقعیت بود و همین موضوع در نهایت به یک استاندارد جستجو تبدیل شد. این تلاش ها منجر به این شد که حدث تقریبی از قصد جستجوی کاربر بهبود پیدا کند، پس برای جستجوی بالا، کاربر یکسری رستوران ایتالیایی را بر اساس منطقه اطراف دریافت می کند، و بهترین رستوران های موحود در کشور ایتالیا و نتایج غیر مرتبط دیگر را به ما نشان نمی دهد.
اول از همه باید این را بدانید که مرغ مگس خوار بیشتر به انسانها اعتماد دارد، تا رباتهای گوگل. یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال ساده توضیح دهم.
وقتی کاربران عبارت "بازاریابی محتوا چیست" را در گوگل جستجو میکنند، به نتایج مختلفی برخورد میکنند. حال اگر تعداد کاربرانی که روی نتیجۀ چهارم کلیک میکنند بیشتر از تعداد کاربرانی باشد که روی نتیجۀ اول کلیک میکنند، پس از مدتی جایگاه نتیجه چهارم ارتقا پیدا میکند و در مقابل جایگاه نتیجه اول پایینتر میرود. این یعنی مرغ مگس خوار گوگل رفتار کاربران را تحلیل میکند و به آنها اعتماد میکند. پس سعی کنید هنگام تولید محتوا، در کنار الگوریتمها و رباتهای مختلف گوگل، مخاطبانتان را هم به طور جدی در نظر بگیرید و ببینید که به چه چیزهایی توجه بیشتری نشان میدهند. البته فقط تعداد کلیکها نیست که تعیین کننده است؛ عوامل مختلفی مثل نرخ پرش، میزان گردش در سایت، محبوبیت در شبکههای اجتماعی و ... هم در سنجش میزان محبوبیت شما نزد کاربران دخیلند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد سوئ، آموزش سئو، طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ میتوانید به وب سایت ای نگاه مراجعه کنید.